Läs om alkohol och håll käften sen

Hur ligger du egentligen till i biologin? Inte för att jag är så bra, men så här är det typ:

Jag heter Linn och jag dricker inte alkohol för jag tål inte alkohol. Jag image67får ofta ta emot kommentarer på fester och
av dumma barn att "Va? tål du inte? Vad händer? Varför? Jag har aldrig hört talas om någon som inte gör det bla bla..." osv. Nu ska jag förklara för alla dumma barn där ute hur det ligger till.

I kroppen finns flera tusen olika enzym som är protein. En del av dem sköter matsmältningen som gör att allt som vi äter och dricker åker ut i blodet och ger näring. Ibland saknar man vissa enzym och då kan inte kroppen bryta ner det. En laktosallergiker, till exempel, kan bland annat inte dricka mjölk. Den personen saknar de grupp enzym som bryter ner laktos.

Samma sak med alkohol. Saknar man ett tiotal enzym för alkoholnedbrytningen så går inte alkoholen ut i blodet utan rakt upp i hjärnan direkt. 20% av skandinaviska befolkningen saknar enzym för alkoholnedbrytning och i princip alla asiater. Så det är inte helt ovanligt. Det är bara ni som inte vet någonting!


Tack för mig och jag är också tacksam över fortsatt tystnad om alkohol med mig nu framöver!


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Det är väl klart att ingen vet när man aldrig har fått information om det i skolan osv. Man kan ju inte anklaga folk för att vara dumma i huvudet när man inte ens har fått en chans att lära sig. Jag tror att folk som frågar bara är nyfikna, det är väl inget negativt med det?

Postat av: Linn

Jo det tar jag som negativt! Har man frågat en gång räcker väl det? Man behöver inte hålla på i ett år.

2007-07-23 @ 16:48:55
URL: http://regnspeglar.blogg.se
Postat av: Namn

Du är så jävla blåst!

2007-07-26 @ 11:33:01
Postat av: Oskar...

Trevligt att vissa är så förstående.. nämner inga "Namn" öhm..
Medicinerat ett tag och till följd av det inte fått dricka; jävlar vad kommentarer man fick, och drog åtskilliga av de här "kemilektionerna" =P Grymt krångligt att hålla sig trevlig när nya förfrågningar dyker upp. Helt med på vad du menar Linn

2007-07-26 @ 18:10:22
Postat av: Linn

På tal om det. Så "tjuvlyssnade" jag på två tjejer på tåget från Stockholm idag. De pratade om alkohol och sådana som är allergiska mot det. Den ena kände en som var allergisk mot alkohol och den andra tre stycken. Och som den ena sa som faktiskt är sant: "Jävlar vad social man måste bli"

2007-07-26 @ 22:54:01
URL: http://regnspeglar.blogg.se
Postat av: Alex

Tänker på dig i min soffa och den långtråkiga diskussionen som pågick där. Couldn't care less. Om man får äta godis som man vill så får man väl dricka som man vill, oavsett vilken grad av konsumtion det handlar om. Love to you, hun.

2007-07-28 @ 13:11:34
URL: http://glitteringly.blogspot.com
Postat av: Johan

Rätta mig om jag har fel, men är det inte BRA om alkoholen går rakt upp i hjärnan? Då räcker det ju med ett par folköl för att bli berusad?

2007-07-31 @ 18:56:47
Postat av: Linn

Du har fel Johan.
Det räcker med en halv cider för att jag ska må pissdåligt och spy, men kallar du det trevligt så okej:)

2007-07-31 @ 22:33:45
URL: http://regnspeglar.blogg.se
Postat av: Jennie

Hade faktiskt aldrig hört talas om just denna orsak till att man inte tål alkohol förut. Och att det var så många som hade den 'allergin' hade jag ingen aning om, man borde ju träffat på någon vid det här laget liksom! On a sidenote så tycker jag däremot att det är lite synd att det ska bli sånt hallå om någon inte super skallen av sig på en fest, men du kan ju inte heller kalla alla som inte hört talas om detta för dumma ungar.. Hursomhelst, detta var nog den mest nyttiga allergin jag nånsin hört talas om! :P

2007-08-03 @ 20:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback