Stockholm Pride

Stockholms Pridefestival är här. Först och främst ska jag säga att jag har absolut ingenting emot homosexuella, bisexuella eller transpersoner. Jag tycker att de har precis samma rättigheter som alla andra. Vi är ju alla människor och ska egentligen strunta i vilket kön andra blir kära i. Just därför skriver jag detta blogginlägg. Missförstå mig inte.

HTB-människor (homo, trans, bi-sexuella) har i alla tider försökt få andra att acceptera dem, att inte behandla dem annorlunda. De vill också gifta sig i kyrkan och skaffa barn precis som hetrosexuella människor. Det är till exempel diskriminering att särbehandla någon som är homosexuell och jag tycker att det är helt självklart. Alla har samma rättigheter. MEN!

Folk som har förutfattade meningar om homosexulla får inte en BÄTTRE uppfattning av att se Stockholms pridefestival. De tror att där går det runt bögar och klär sig som kvinnor och fjollar sig. Så gör inte alla bögar. De andra kommer ju aldrig fram. Folk tror att alla homosexuella är sådana eftersom det är de enda offentliga homokultur man ser i till exempel tidningar, tv m.m. Även fast det inte alls är så. Jag försöker försvara Stockholms pride när det kommer folk och säger att det är så fjolligt, och de går bara runt i kvinnokläder osv osv. Men det är faktiskt så som festivalen marknadsför sig. Det kanske inte är meningen, vad vet jag.

Om HTB-människor nu vill smälta in i samhället (som jag vet att de kan göra) tycker jag att man ska lägga ner Stockholms pride. Det är den som utmärker dem. Jag vet att Stockholms pridefestival är en av Stockholms mest uppskattade festivaler, och det är kul. Jättekul, det tycker jag verkligen. Men man kan inte både vilja smälta in och ha Stockholms pride samtidigt anser jag.

Årets bög, årets hetro osv. Stockholm pride ger mycket uppmärksamhet. Men är det verkligen det som homosexuella vill? Ha uppmärksamhet?

image68
(stockholmspride.org)




Sunrise Avenue kommer till Sverige <3

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Lite kul att mina föräldrar och jag diskuterade precis det här idag, haha. Jag håller med dig till viss del. Det finns ju ett stort mörkertal som aldrig kommer fram när det gäller hbt-personer, typ Sten, 68 osv. Men jag tror också att de som är med i Pride gör det just för att de är stolta och faktiskt vill visa att de sticker ut. De bryr sig inte riktigt om att folk får fel uppfattning. Eller självklart bryr de sig sen när de blir ännu mer diskriminerade.
Eller äh jag orkar inte skriva mer men du fattar.
puss <3

Postat av: Oskar...

men målet för hbt-pers är ju -inte- att smälta in.. Jag tror väl snarare festivalen är ett stort utropstecken (ett bra sådant) för att man vågar stå för sina känslor och tankar.. detta oberoende av att, i det här fallet, pride står för homo/bi/trans-sexualitet. Sedan är det upp till var och en att skaffa sig en uppfattning och åsikt om HBT-pers, men pride har i alla fall visat att de vågar stå för sitt.

2007-08-02 @ 14:42:46
URL: http://visstleverjag.blogspot.com/
Postat av: linn

Men Oskar...
Det finns ju fortfarade homosexuella som inte alls ær sådana som de på pridefestivalen. Jag tycker de ska gøra en mer passande festival før ALLA homo/bi/trans-personer och inte bara de som gillar att klæ ut sig. Alla bøgar ær ju inte "fjollor". Som Mimmi sæger att det finns ju folk som aldrig kommer fram. alla bøgar ær inte schlagerbøgar. Jag tror inte festivalen gør att de slutligen får gifta sig i kyrkan menar jag.

2007-08-03 @ 15:03:15
URL: http://regnspeglar.blogg.se
Postat av: amina

heeeej, jag har också tänkt på det där, det är så sant det du säger...,men vore synd att lägga ner nåt så kul...kanske man skulle fira alla sexuella-läggningar i sthlm-pride..

2007-08-13 @ 01:15:06
URL: http://aminas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback