Sveriges nationaldag och teater

Jag frågar mamma idag vad det är vi firar på Sveriges nationaldag. Hon är inte riktigt säker. Jag går och frågar pappa. Han säger "Hmm, Gustav Vasa något" Han säger åt mig att titta i boken Vad varje svensk bör veta - för dig som vill vara allmänbildad. Jag kollar på nationaldagen, 6 juni, nationalism och Gustav Vasa. INGENTING står det. De två första alternativen fanns inte ens med och under Gustav Vasa står det massor om honom att han gjorde ditten och datten och blev kung. Ingenting om våran nationaldag.


Jag kommer på att
en gång när jag var liten kollade jag upp massa nationaldagar och skrev ner på datorn varför de firades. Jag tittar i min mapp på den gamla datorn på mitt rum och mycket riktigt. Vi firar nationaldagen på grund av att Gustav Vasa blev kung och för att vi skrev regeringsformen då.
   Okej? tänker jag. Men jag fick inte svar på min fråga. Vad är det vi FIRAR? Norge firar att de blev ett självständigt land, Finland firar att de blev självständiga, Island firar att de blev självständiga, Slovenien, Cypern, Albanien, Grekland, Ryssland likaså, Tyskland firar att landet återförenades efter berlinmurens fall, Ukraina firar sin självständighet, USA gör det och Vitryssland. Oavhängighet, som det heter.
   Dessa länder HAR något att fira. De firar att de blev ett eget land. I Sverige är vi så otroligt bortskämda. Vi vill ha och ha. Vi har aldrig tillhört något annat land (även om landet inte alltid sett ut som det gör). Vi har inte varit i krig på 200 år, vi har det väldigt bra ställt jämfört med andra länder.


Visst kan man ha lite
trevligt på nationaldagen, äta gott och umgås. Men att sedan ta i och fira på Skansen, Liseberg och att kungen ska klä sig i folkdräkt, och göra dagen till en röd dag är ju bara så löjligt. Vi är avundsjuka på Norge för att de tar i ordentligt när de firar sin självständighetsdag. Varför är vi avundsjuka egentligen? Har vi haft ett sådant helvete som Norge har haft genom tiderna?


Jag tycker inte det
är fel att vara stolt över sitt land. Men man ska ha något att vara stolt över också och det tycker jag inte att Sverige har. Jag kan inte texten på Sveriges nationalsång. Många blir jätteupprörda över det, men varför ska jag kunna den? När ska jag sjunga den? Ska jag gå ut i tåg över hela Göteborg och vifta med svenska flaggor och skrika "I Sverige är vi stolta över att vi fick en kung på 1500-talet. Heja Sverige!" Alla länder får nya kungar lite då och då. Det är inget att vara stolt över.


Jag tycker att vi
borde inse att vi har det så pass bra och har haft det i många 100 år att vi inte behöver ha någon nationaldag. Ska man börja fira 6 juni ordentligt måste det först hända något riktigt riktigt hemskt i landet, typ att USA kommer och bombar hela Skåne, Småland och Stockholm och att de övriga människorna (som inte har dött) inte kommer få någon mat osv. Sedan efter många år ska det lösa upp sig på JUST 6 juni. Då kan vi börja fira. Till dess, lägg av! Sätt tillbaka den röda dagen på annandagpingst.



Igår var jag på teater
i Kungsbacka. Mimmi spelade. Hon är bäst. Skriver en artikel till Shakespearesällskapet om henne nu =). Och vilka vackra dräkter Oberon och Puck hade!

image49

En Midsommarnattsdröm i Kungsbacka med världens finaste scenografi och kostym!



Edvard <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback