Död åt humanismen, hylla freden

Vi pratar om Etik och Moral på religionstimmarna i skolan. Det är sjukt. Jag har en så fruktansvärt konservativ klass att det finns ju inget mer. När jag var liten trodde jag att alla som var moderater inte visste bättre, att de inte visste vad moderaterna tyckte egentligen, inte läst på ordentligt och att om alla vet vad saker och ting inom politiken handlar om, då röstar man rött, men idag har jag lärt mig att det verkligen FINNS folk som tycker längre åt höger än centern...

När Saddam Hussein fick sitt straff (hängning) diskuterade vi det och de flesta i klassen tyckte att det var ett bra straff med tanke på vad Saddam hade gjort mot alla andra. De tyckte också det var rätt att döda en person om man kan rädda fem. Jag menar, alltså vilken fruktansvärd syn på världen man har då.

Men till dagens lektion. Vi diskuterade Humanismen. De som tror på den "religionen" vill att allt ska vara fritt, ungefär som det är i Sverige nu. Så kommer det motargument från klassen: "Men Sverige är inte alls fritt, man får inte alls tycka vad man vill för då blir man anklagad för hets mot folkgrupp". Ursäkta? Så kan man la fan inte resonera? Sedan kom det en annan i klassen och undrade vad poliserna hade här att göra. "Om jag har ett hus och jag går in i min grannes hus och slår sönder det så kommer polisen och låser in mig. Vad har HAN med det att göra? Den enda som har rätt att göra något mot mig är ju grannen." och den första killen fyller i "Precis, allt hade ju blivit mycket bättre om var och en stod på egna ben och skötte sig själv."  Tjena! Vi lever inte på medeltiden. Då kunde man slå ihjäl de som muckade gräl på gatan. Djur gör så. Starkast vinner! Och så går Sverige och KLAGAR på när Feministiskt initiativ säger att  Män är djur. Jag håller med från och med idag. MÄN ÄR DJUR! KVINNOR ÄR DJUR! Fast egentligen inte, men drömsamhället för många verkar se ut så.

Fattar inte folk vad det innebär att döda? Tänk så mycket livet är för en. Folk säger att livet är kort, men det är det längsta du någonsin kommer göra. Ni som går i min klass, och förstås alla andra, ni har väl en liten framtidsdröm? Hur kommer livet bli? För er att det självklart att ni ska bli gamla och få ett underbart liv osv osv. Men tänk om någon bara kommer och dödar er en dag. Ett knivhugg och livet är slut. Se saker ur andras perspektiv, eller förlåt. Det är förstås omöjligt för egoister...

Men Mimmi är bra, och Edvard <3

Kommentarer
Postat av: Alex

Mahw. Jag kanske är dåligt påläst, men jag lutar åndå åt höger...
Men jag håller med dig om resten av det du säger. Du verkar ha en alldeles flippad klass. Saken är den att nästan alla ideologier eller partier är vettiga om man inte är extrem.. men det kommmer tyvärr alltid att finnas galningar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback