Satsa på stora klasser

Idag är det i genomsnitt 16,7 barn i varje förskolegrupp. Om jag får säga vad jag tycker om det så tycker jag att det SUGER! Små grupper är inte räddningen på allting som handlar om skolan. Folk säger att barn i små grupper lär känna varandra bättre och att ingen känner sig utanför. Jag anser att det är tvärtom. Man får aldrig en ny chans om man går på en liten skola, liten dagisgrupp, liten klass. Kommer man inte överens med de i sin förskolegrupp så finns det inte så många att välja på. FRIHETSMÖJLIGHETER som moderaterna kallat det. Men i dagens samhälle är det minsann ingen frihet.

Min bror gick för många år sedan i en klass med ungefär 15 elever. Har man femton elever i en klass bildas det inte lika många gruppindelningar och alla är en stor grupp. Då är det mycket lättare att mobba någon som kanske är lite annorlunda. Och den personen har i sin tur ingen annan grupp att gå till.

Jag tycker att det är bättre med gruppindelningar inom klasser än att alla ska vara med alla. Idag fungerar det inte så att alla kan umgås med alla med tanke på allt skitsnack som finns överallt. Umgås man i små grupper uppstår inte skitsnack LIKA lätt som om alla i en klass varit i en och samma grupp.

Satsa på stora grupper. Alla har rätt att känna sig anonym ibland. Satsa på stora grupper och fler lärare istället. Det är mycket bättre med 30 barn på 3-4 lärare än 15 barn på en lärare. Speciellt med tanke på hur många barn och föräldrar som står i dagiskö. Ta in ungarna och skaffa fler fröknar och lärare. Då minskar arbetslösheten också. Låt barn lära känna många barn.


Dagens dilemma 1: Att säga att Vänstern är kommunister är som att säga att Moderaterna är nazister.
Dagens dilemma 2: 8 av 10 våldtäkter reds aldrig ut. Ta itu med dem istället för att straffa reporten som sprutade vatten på Herr Reinfeldt med fängelse.

Kommentarer
Postat av: Alex

När jag gick på lågstadiet var vi 27 eller 28 elever i klassen. Det var aldrig lugnt. Det tog hur lång tid som helst att få hjälp av läraren, om den hade tid alls. Nu är vi 22, och ja, mognare, men det är så mycket bättre stämning i denhär klassen. I mindre grupper tvingas man samarbeta och ge andra en ärlig chans. Gillar man inte gruppen går det att byta till en annan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback