Kalsongförbud i USA

I flera städer i USA har man eller kommer man snart att förbjuda klädsel som visar för mycket av underkläderna. Det första många tänker på då är killar som har byxorna så långt ner att kalsongerna syns. Modet kommer från amerikanska fängelser där fångarna måste lämna ifrån sig sina bälten vilket bidrar till att byxorna trillar ner.


Jag tror att det är
svårt för många svenskar att ta det förbudet på allvar eftersom nästan alla yngre män idag visar sina kalsonger. Jag förstår mycket väl alla som tycker att det är osmakligt och image73hemskt att se bakdelarna och äckliga vita kalsonger på främmande tonårskillar. Även om jag själv inte reagerar på det så tycker jag att det kan vara bra med ett förbud. Det skulle absolut inte vara okej om en tjej gick runt med kläder där u-ringningen satt nedanför behån och det skulle inte heller vara acceptabelt om en tjej hade sina stringtrosor långt ovanför byxkanten. Så varför ska vi acceptera killar som har sina byxor nedanför rumpan? När en kille visar underkläderna är han normal och när en tjej gör det så är hon slampig. Och vi i Sverige ska sträva efter jämställdhet? 


Blottande underkläder
är ett mode som aldrig funnits förr och som jag tror aldrig kommer att komma tillbaka. För tjugo år sedan var träskor det coolaste man kunde ha men idag skulle det vara helt orimligt att använda bland dagens ungdomar. Därför kommer vi nu om tjugo år att skratta när vi ser på gamla bilder från våra tonår och försöka förklara för våra barn varför modet såg ut som det gjorde. 


En kompis till mig
sa för ett par år sedan till sin lärarevikarie: "Om du ska ha byxorna så där långt ner så behöver du ju inte ha några byxor alls." Det ligger så mycket i det för det är absolut inte snyggt med "häng". Det är bara ett mode som ingen egentligen förstår men som alla följer för att det är så självklart. Ett förbud mot blottande underkläder kommer nog aldrig att komma att behövas i Sverige för när det i så fall skulle infalla skulle det vara helt omodernt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback