Betyg

Nu har det gått för långt. Betyg A-F från 6:an. Och jag som redan skickat iväg mtit brev till Björklund. Nu måste jag skriva ett nytt.

Hur har han tänkt sig? Alla betygskriterier? Ta till exempel i textkommunikation som jag har. För MVG ska du skriva grammatiskt korrekt med få fel, för VG ska du skriva grammatiskt korekt med några fler fel, och gör G kan du ha lite brister. Hur blir det nu? För A ska du skriav hetl felfritt. För B ska du skriva lite sämre. För C ska du ha några fel men inte så många som för betyg D. Det kommer ju att sluta med att läraren kommer jämföra alla elever för att kunna ge en rättvis bedömning.

Nej jag är så arg nu att jag håller på att gå under. "Det ska löna sig att vara flitig".  VA?? Så om man redan kan allting och inte behöver plugga så mycket så är man inte värt ett högt betyg? Ska det bli lärarens uppgift att gå runt och se HUR alla elever når sina resultat? Så säger Björklund att han bara ser fördelar med detta förslag. Hur får han detta till en fördel?

Detta är verkligen att gå tillbaka till 40-talet. STORT A är det bästa. Det kommer bli så att folk stressat ihjäl sig. Så bara de allra BÄSTA kan läsa på högskolan. Alla andra ska få slava för de fina med utbildning. Okej att moderaterna tycker att flrändring ska ske långsamt. Men detta är FÖR långt tillbaks i tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback