Akta våra barn

Ser just nu på Dokument inifrån som handlar om alkohol. De intervjuar 7-åringar om deras alkoholvanor. Och de vet mer än man tror. De vet nästan mer än mig. Jag tycker det är lite äcklig hur lätt de påverkas. En tjej som får frågan hur hon ser på fulla vuxna svavar hon: "De känns inte som människor"

Jag förstår inte hur man kan låta sina barn se en dricka alkohol. Efter all denna forskning som visar att i princip alla barn tycker det är jobbigt att se fulla vuxna. Och dessa vuxna är långt ifrån alkoholister. Dessa vuxna är vanliga människor som inte dricker mer än någon annan. Ett barn på detta programmet sa att han kände att barnen måste ta hand om de vuxna när de dricker.

Att 7-åringar känner att de måste ta hand om påverkade vuxna är väl ett väldigt väldigt tydligt varningstecken? Jag tycker att det är såpass tydligt att man skulle kunna lagstifta om att inga vuxna får dricka i närheten av barn under 18 år. Nu menar jag inte att vi ska göra detta, men är det inte tydligt nog? At dricka framför barn är som att slå dem, och att slå barn är olagligt.

Men det är ingen som lyssnar på barn. Varför ens skaffa barn. Jag anser att folk som dricker i barns närhet är extremt dåliga föräldrar och borde nog inte skaffa barn överhuvudtaget. Sådana människor förstör barns liv och kan jämföras med häxan i Snövit eller Jan Björklund. Usch, vilka vidriga människor.

De nämnde en annan sak i programmet. När man är på fest och någon inte dricker så får den personen ALLTID en förfrågan om VARFÖR de inte dricker. Varför får man denna frågan? Det är riktigt dålig stil att stälal en sådan fråga. Nästa människa som ställer den frågan till mig kommer jag personligen slå ner och plåga. Så kan jag säga till polisen sedan att jag gjorde det för att jag var full, så blir jag frisläppt.

Citat från 7-åringar på Dokument inifrån:
"Champange kan man säga är en artig dricka, fastän det inte är det."
"Vin är en fin dricka, men öl och sprit är inte en fin dricka
Vad känns roligast att dricka?
"Sprit känns roligast att dricka"
Skulle du kunna säga till de vuxna att du inte tycker om att de dricker?
"Nej, det skulle jag inte. Det skulle bara vara pinsamt för oss."


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8201

RIKTIG TÄNKVÄRT ATT SE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback