Katoliker

Jag brukar ibland läsa en blogg av en katolik, http://godkatolik.blogspot.com, och jag förundras verkligen över att det finns så religiösa människor i Sverige. Jag har absolut inget emot religion, tvärtom. Jag är medlem i Svenska kyrkan, sjunger i en kyrkokör och känner nog att jag har blivit lite mer religiös sedan dess. Men jag skulle ALDRIG försöka få någon annan intresserad av kyrkan, eller tvinga dem tro på gud. För vad är gud? Jag skulle aldrig börja prata om Jesus som om han vore en människa och att han säger att så här får man inte göra. OCH DÅ GÖR MAN INTE DET! HALLÅÅÅÅ?? Jag skulle aldrig stava gud med stort G. Stavar man gud med stort G så får man det att låta som om gud är en människa. Och det är den verkligen inte. Gud är ingen hon eller han, gud är vad som helst. Varför ens ha ett namn på den?

Artisten Caroline af Ugglas intervuades i programmet Babben & co idag och hon sa att hon trodde på husgudar. Hon menar att man ska tro innåt istället för utåt. Det tycker jag är så bra. Alla borde tro på någonting, men när man går ut och försöker få hela världen att tro som en själv, då är man ju dum i huvudet. Jag förstår inte hur man ens kan försöka sig på att sprida en tro. Det är helt sjukt.  Ska man tvinga folk att tro? Tänk om jag skulle tvinga någon att lyssna på ett visst musikband? Eller man kan jämföra det med vegiterianer som försöker få köttätare att inte äta kött. Eller köttätare som försöker få vegiterianer att äta kött. Vart vill man komma?

Jag vet inte hur många gånger Jehovas vittnen kommit till mig (mitt ute på landet, hur orkar de) och berättat för mig att snart kommer gud hämta tillbaka alla som dött till jorden. Själv står man där och bara "okej".

Jag var ihop med en kille en gång som var den största ateisten jag träffat. Han hatade allt som hade med kyrkan och gud att göra. Jag börjar förstå att det finns sådana (även om jag inte är sån själv). Många religiösa (absolut inte alla) vill "värva" nya medlemmar, är påtryckande och vill att alla ska tro som dem själva. Klart man blir förbannad.

Jag skulle aldrig tvinga en katolik att bli ateist. Jag skulle ifrågasätta hans/hennes åsiketer om saker och ting, men aldrig tvinga den att avstå från sin religion. Därför förstår jag inte varför inte de religiösa kan låta de icke religiösa vara också? Snälla förstå att även om gud med litet G säger nått konstigt så tror inte alla på det.  Snälla Snälla Snälla Snälla???

Kommentarer
Postat av: minutz3

Tack för länken till min blogg ;-)



Gud är ingenting ogripbart. Alla människor söker Gud. Det är inget konstigt med det. Tvärtom är det fullt logiskt. Som kristen tror man också på Bibeln såsom Guds ord.



Husgudar exempelvis är ju något uppenbart skapat. Det är inte så att det magiskt tillkommer en slags "gud" varje gång det byggs ett hus, utan människorna väljer att tillbe något som de själva hittat på. Läs gärna Bibeln, Bibeln samlar nästan hela historien om oss människor. Människan har i alla tider skapat sig avgudar som hon tillber. Den största avguden av de alla är förstås Mammon - d.v.s. pengar.



För mig är Gud Fadern. Han är vår Himmelske Fader, Han älskar oss outsägligt mycket var och en av oss. Han dog för oss på korset. Det är den kristna tron, att Jesus Kristus är Gud, och att Han dog på korset för våra synders skull. Det är fullkomligt logiskt om du går tillbaka till Tanach, eller Gamla Testamentet som vi kristna kallar det, där man offrade lamm för att sona för sina synder. Men Jesus Kristus, Guds son, är det perfekta offerlammet. Med detta offer har Gud för evigt löst oss från våra synder.



Allt gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback