Samhällets bästa vän: Alkoholen

Jag vet inte hur många gånger folk har försökt att bjuda mig på alkoholhaltiga drycker när jag varit på en fest. När jag snällt och artigt tackar nej och säger att jag inte dricker alkohol får jag alltid frågan om jag är nykterist. Svaret på den frågan blir också nej.


Jag dricker inte alkohol, men kallar mig ändå inte nykterist. Jag tycker att det är fel att det finns ett ord som placerar folk som avstår från alkohol i ett fack. Man blir inte alkoholist bara för att man dricker. Varför skulle man då bli nykterist för att man inte dricker? Många som avstår från alkohol har inte gjort ett ställningstagande till det utan kanske inte har kommit på en bra anledning till att börja dricka.


Man skulle kunna säga att det vid en viss ålder blir normalt att dricka och onormalt att avstå och att det var så som ordet nykterist kom till. Samhället var tvunget att komma på ett ord till alla de som var onormala.


Att kalla sig nykterist tycker jag tyder på att man accepterar att det är normalt att dricka och onormalt att inte göra det. Det är ett hån mot alla som valt att inte dricka. En människa som inte dricker är nykterist, men en människa som tar ett glas vin till maten på tisdagen och går ut på krogen på fredagen är en helt vanlig människa. Folk som inte dricker och som är aktiva i nykterhetsorganisationer borde inte acceptera detta. Vi måste visa att det inte är onormalt att avstå från alkohol. Det är vi som är de normala.


Samhällets bild av alkohol

dcfg



Som egentligen borde se ut såhär:

df






Bilder: Aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback