All kärlek är bra kärlek <3

Snart är det PRIDEFESTIVALEN!
 
I höst är det även kyrkoval och kyrkomöte och på mötet kommer det fastslås att homosexuella får gifta sig i kyrkan. ÄNTLIGEN! Det har kommit in 97 motioner till kyrkomötet och 15 av dem handlar om vigselrätt och äktenskapssyn (många angående homosexuella). Homosexuella är en minoritetsgrupp som är oerhört diskriminerande i samhället. Att de inte får gifta sig i kyrkan förräns iår är skandal. Homosexuella män får inte ge blod. Anledningen sägs vara att HIV smittas mer bland homosexuella. Enligt mig låter det som att geblodcentralen tror att alla homosexuella män byter sexpartnes jätteofta, oftare än hetrosexuella. Men om en man lever ett stabilt förhållande med en man är det precis samma sak som en man som lever med en kvinna. Allt blod testas ju innan det skickas vidare. Ren diskriminering helt klart.

En sjuk sak är att  så många tänker på sex så fort de tänker på homosexuella. "Homosex" som folk uttrycker det. Kärlek har inte med sex att göra. När jag tänker ett kärlekspar, kvinna/man, tänker jag inte sex, jag tänker kärlek, ömhet, kramar och tillförlitlighet. Precis som jag gör när jag tänker man/man eller kvinna/kvinna. Sex är väldigt bagatellartat i detta sammanhang. Sex ÄR inte kärlek, det är bara en extra grej i ett förhållande.

Här är tre viktiga och chockerande årtal:

1944 - Homosexualitet ses inte längre som kriminellt
1979 - Homosexualitet betraktades inte längre som en mentalsjukdom

2009 - Homosexuella får gifta sig i kyrkan


Nu när Svenska kyrkan har accepterat homosexuella så känns det dock som att attityden kommer att ändras. Homosexualitet blir mer och mer acceptabelt, men än är det långt kvar. Det finns ju folk som försöker sabba allting. Homofober, katoliker, muslimer och en hel del kriminella (stor generalisering, jag vet). Det är rätt sjukt hur mycket relogionen påverkar ändå. Om ingen i Sverige skulle vara religiösa och tro på bibeln (eller om alla hade varit sn'llt religiösa och inte döma människor) skulle säkert homosexuella vara lika accepterade som någon annan (ordet homosexuell kanske inte ens skulle funnits). Nu har vi sådan tur att Sverige är ett protestantiskt land och därför har mer makt än andra religioner som , ja vad ska man säga, förtrycker andra människor.

Min kompis Cecilia är präst i Hagakyrkan i Göteborg och hon är bland de snällaste personerna jag känner.  Hennes predikningar är väldigt tänkvärda och hon skulle aldrig i hela sitt liv få för sig att diskriminera folk.Om alla vore som hon skulle världen vara underbar. Synd bara att så inte är fallet.

All kärlek är bra kärlek. Man kan inte hindra vissa människor från att älska. (Katolikerna tillexempel tycker inte att homosexuella får gifta sig, och att man inte får ha en kärleks/sexuell relation förrän man gift sig. Vilket innebär att de vill begränsa kärleken)

BEFRIA KÄRLEKEN!



Nu har jag även bestämt mig för vad jag ska rösta på i kyrkovalet i höst. Min röst kommer jag lägga på ÖKA (Öppen kyrka - en kyrka för alla) De tycker att alla människor ska behandlas lika (vilket borde vara en självklarhet och de tycker även att man ska hålla isär politik och religion, osv .

-  Svenska kyrkan skall vara öppen för alla som söker, tvivlar eller tror
-  vi vill arbeta för en balans mellan könen bland biskopar, präster och diakoner
- Svenska kyrkan skall behålla sin vigselrätt och att präster skall kunna viga par till såväl olikkönade som samkönade äktenskap.

Läs mer på:
http://www.oppenkyrka.se/ .


Kommentarer
Postat av: Sofie

Håller helt med dig, Linn.

Grymt bra skrivet!

Saknar dig.

Ta hand om dig,

många kramar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback