Religion och sånt

Jag har sagt det förut men jag säger det igen. Jag brukar läsa en blogg som skrivs av en kille som är katolik, http://godkatolik.blogspot.com/, och det är väldigt intressant. Häromdagen skrev jag ett mejl till honom med mina tankar om katolicismen. Jag har på senare tid börjar fundera kring det här med deras syn på feminism och kvinnliga präster. Skribenten menar att det inte kan finnas kvinnliga präster då alla lärjungar vid Den sista måltiden är män, och det var under denna måltid som man fick ett prästuppdrag av Jesus. jag tänkte skriva ut lite av vad jag svarade på detta.

Det finns ju en tolkning som säger att det är Maria Magdalena som är med på bilden "Den sista måltiden" och att hon var en av Jesus 12 lärjungar (Judas, han som förrådde Jesus). Att Judas egentligen var en kvinna och att det var hon som förrådde Jesus.


nhj

Visst är det Maria Magdalena som sitter till vänster om Jesus (från vårt håll sett)




Det finns även en "myt" som säger att gud, när han hade skapad Adam, skapade en kvinna vid namn Lilith, men att hon var så bråkig och besvärlig att gud var tvungen att göra sig av med henne och istället skapa Eva. Detta tycker jag att jag kan tolka i bibeln. Kolla här:


1 Mos 1:27 Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

(Här tolkar jag att han skapade en man och en kvinna)


1 Mos 2:20 Mannen gav namn åt all boskap, alla himlens fåglar och alla vilda djur. Men han fann inte någon som kunde vara honom till hjälp.

(Vart tog kvinnan som Gud skapade i 1 Mos 1:27 vägen?)


1 Mos 2:21 Då försänkte Herren Gud mannen i dvala, och när han sov tog Gud ett av hans revben och fyllde igen hålet med kött.


1 Mos 2:22 Av revbenet som han hade tagit från mannen byggde Herren Gud en kvinna och förde fram henne till mannen.


Så som jag tolkar detta skapade gud TVÅ kvinnor. Först en som råkade vara för jobbig och besvärlig och inte alls som en kvinna (fortfarande) enligt samhället ska vara. Sedan fick man skapa en snäll och lydig kvinna som skulle spegla hur alla kvinnor ska vara. HEJA LILITH!!!

fvbn
Lilith, Adams första fru



Sedan det här som katolikerna tycker om sex. Att man inte ska ha sex innan man gifter sig för att om man har det så "kommer vi att skada oss själva, andra och vår relation till gud" (och dessutom får man aldrig skilja sig när man väl gift sig).

Den här synen på sex tycker jag är lite läskig. Det låter så brutalt. Bara för att man haft sex "utanför äktenskapet" förstår jag inte hur man skulle kunna skada andra ? Kärlek är inte något som uppstår den dagen man säger ja till varandra i kyrkan. Det är inte gud som viftar med något trollspö i kyrkan som gör att man blir kär. Kärlek kan uppstå när som helst och mellan vilka som helst. Tro mig. Hur ska man veta vem som är den rätta? Och för att hitta den rätta måste man söka. Söka igenom massvis med olika män (för min del) Och vem vet. Kanske jag hittar en kvinna i mitt sökande. Om man ska köpa en ny häst så måste man ju testa massvis med hästar innan man bestämmer sig. Man kan inte bara titta på dem och på så sätt fatta ett beslut. Det brukar inte bli så bra då.


Man kan ju inte äga en människa. Även om man gift sig och inser att vi kanske inte passar så bra ihop så är det fel (att de måste leva olyckliga ihop i resten av sitt liv (kanske hitta någon älskarinna/älskare utanför sitt olyckliga äktenskap). I så fall är det kanske bättre och skilja sig, hitta någon annan att gifta sig med så man kan fortsätta ha "lagligt" sex (enligt katolicismen), så man slipper vara olaglig hela livet. Jag tror inte att gud vill ha olyckliga varelser på sin jord. Jag tror han vill att alla i hela världen ska ha det bra.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh bästaste Linn, vad jag är glad för att du bloggar! Dina inlägg behövs i den annars väldigt ytliga bloggatmosfären! Jag blir stolt över dig varje gång jag läser ett (helt suveränt bra och korrekt skrivet) inlägg där du tar upp ämnen som folk annars räds över att skriva om. Det du tar upp är viktigt, allifrån alkoholpolitik till religion och sex!



Åh du är så bra Linn och jag är så glad att det finns skribenter som dig för det gör att det finns hopp om världen fortfarande. Du är ett solklart exempel på hur viktigt det är att journalistiken finns! Du väcker liv i människor med dina ord ~ Du är viktig helt enkelt!



och tack massor för din fina kommentar på min blogg häromdagen, det du skrev betyder mycket för mig. Nu ska jag försöka sova för klockan är redan över ett på natten. Men bara så du vet så håller jag koll på din blogg och läser så fort du uppdaterar =) Ta hand om dig vännen ~ tusen kramar

Postat av: minutz3

Jag finner det alltid intressant med debatt, men det man måste fundera på är vad för källor man vill tro på. Om man tror på allting som kommer från alla håll och kanter, oavsett grund, så bygger man sitt hus på sand.



Om man bygger sitt hus på sand så kommer det för eller senare att raseras.



Personligen väljer jag att bygga mitt liv på Petrus, "Klippan", som utsågs till vår förste påve av Jesus Kristus. Den Katolska Kyrkan är byggd på en klippa, och står helt enkelt på en mycket stabil grund, i allting. Världens sanningar kommer och går, exempelvis konspirationsteorier som de som du tar upp i detta inlägg (som populäriserats i Dan Browns skoj-och-ploj-böcker). Det folk inte verkar förstå är att Dan Browns böcker är menade såsom underhållning - ingenting annat. De har väldigt liten verklighetsförankring, se t.ex.: http://wdtprs.com/blog/2009/05/just-how-stupid-is-angels-and-demons



Synen på sexualiteten är ingenting konstigt alls.

Som jag förklarade så handlar det om att människor skadas såväl psykiskt såsom fysiskt av sex utanför äktenskapet. Eftersom samlag skapar sådana band mellan parterna - oupplösliga band - skadar det relationen att man inte tills döden skiljer de åt kan vara tillsammans. Att sedan ha sex med en annan skadar psyket än mera. För att inte tala om de fysiska problem som kan uppkomma, med alla möjliga sexuellt överförbara sjukdomar som finns (många som inte ens preventivmedel kan skydda mot).



Nu tog jag bara upp de rent synliga effekterna av utomäktenskapligt sex. Sedan har vi förstås också det som den kristna tron säger, och där har vi fakta, bara mord är en värre synd än sexuell synd.



Allt gott!

2009-07-11 @ 10:58:49
URL: http://godkatolik.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback