UNF-kongress

Den 7-11 juli har IOGT-NTO, UNF, Junis och NSF kongress i Göteborg. Jag hann gå på sju seminarier innan jag åkte till Norge och det var väldigt intressant. Första dagen gick jag på ett seminarie om den globala alkoholindustrin och vad alkoholjättarna gör för att nå de allra fattigaste länderna. Det var jätteintressant, speciellt då Indien (dit jag åkter i höst) var ett av de värst drabbade utvecklingsländerna (då de håller på att industraliseras). Detta känner jag att jag måste dra vidare. Funderar på att gå och läsa globala studier på universitetet och kombinera det med en journalistutbildning. Det tror jag kan bli bra.

Jag var även på ett seminarie om hur kommunerna ska arbeta för att minska ungdomsfylleriet. Öckerö är den bästa kommunen i Sverige på sånt och har lyckats oerhört bra så att endast 6 % av höstadieungdomarna dricker alkohol (har jag för mig). Jag träffade Sofie och Jack och en hel del andra och på kvällen var det invigning på Trädgårdsföreningen. Göran Hägglund var där och höll tal, och sa faktiskit en hel del vettiga saker (vilket är väldigt ovanligt), men när han sedan blandade i lite kristdemokratsnack om hur viktigt familjen och sånt (som han brukar prata om) då gick jag och Sofie och köpte mat. Kristdemokraterna har ju inte så mycket makt i Regringen och blir överkörda i det ena efter det andra. Men det här med alkohol kan de väl få ha lite makt över tycker man. Haha.

Nästa dag började jag dagen med att gå på ett seminarium om serveringstillstånd och alkovåld. Det var rätt intressant då man fick en inblick i de nya lagarna som Alliansen ska införa om detta, vilket självklart kommer förvärra allting.
Seminariet följdes av ett annat som handlade om Världens barn, vilket kompleterade mina kunskaper jag dagen innan fått om den globala alkoholindustrin. Jag var även på ett seminarie om Sveriges nuvarande alkoholpolitik. Regeringen vill ändra alkohollagen (vilket de självklart inte upplyser särskilt mycket om). Hur kan Kristdemokraterna gå med på det här? Fast de har väl ingen talan, så egentligen är allting som det brukar vara. Egentligen skulle jag avsluta dagen med ett seminarie om alkoholpolitik i EU, men jag hoppade över det och shoppade lite i UNF-shoppen istället. Men en sak vet jag. Åker man inom EU får man ha med sig 230 lite alkohol över gränsen. 230 LITER! Nu när vi åkte till Norge fick man bara ha med sig 1 flaska sprit eller starkvin per person. Det tyckte jag var bra. Vi skulle köpa med oss 3 flaskor, och det var tur att det inte var fyra. Jag har nämligen som princip att inte köpa alkohol. :) Najs.

Jag har dessutom blivit medlem i Vänner i Världen och kommer varje månad skänka pengar till IOGT:s internationella arbete. Trots att jag bara kunde gå i två dagar på kongressen var det hur bra som helst. Snackade med massvis med sköna människor och var på massa bra seminarium. I höst ska jag till Indien och ska då skriva nått reportage om alkohol tänkte jag. Vi ses i Åre 2011.

nm

Kommentarer
Postat av: ung pappa till Inez

Jepp, jag har sett blöjorna. Ett klassiskt exempel hur man delar upp können och sätter värderingar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback