Ett annat sätt att leva

På SVT2 har nyligen en serie visats, Ett annat sätt att leva. Det handlar om sex brittiska kvinnor som åker till sex olika länder och lever i en månad med folk som lever oerhört primitivt och långt ifrån vårt tekniska och utvecklade samhälle. När jag sett dessa programmen slår det mig vilket sjukt samhälle vi svenskar lever i. I ett program när en kvinna var i en by i Namibias öken frågade hon varför ingen i byn hade några framtänder på underkäken. Då visade de sig att man slog ut dessa tänder för det ansågs som snyggt. Vi tycker att det är jättesjukt, men precis på samma sätt funkar ju våra ideal, fast vi har många fler. Vi ska noppa ögonbrynen, vi tar hål i hela kroppen, vi rakar bort allt hår på kroppen osv. Egentligen är det sjukt hur mycket ideal vi har och hur många olika kulturer vi har. Och alla kulturer utom den svenska ser vi ner på.

Jag tycker att vi svenskar är väldigt egoistiska. Vi skryter med att vi tar in flest invandrare av alla länder i hela Norden, samtidigt som vi klagar på att de är i vägen och tar våra skattepengar. Vi skryter om att vi gör så mycket för miljön samtidigt som vi skulle behöva 4 jordklot för att alla i världen skulle kunna leva med samma standard som en svensk. Kan vi inte bara erkänna att vi lever på att andra har det dåligt? Det är sanningen som alla svenskar väljer att blunda för.

Jag har börjat tänka något så oändligt efter den här serien. Jag har börjat se världen på ett helt annat sätt nu. Vi har i Sverige har det alldeles för bra för att fatta själva. Jag träffade en gammal klasskompis på bussen för ett par veckor sedan. Hon hade varit i Uganda i en månad och hon när hon pratade med rekorn i en by där hon var kom hon på dig själv när hon satt och berättade att hon varje dag åkte10 mil fram och tillbaka från skolan varje dag, hon får lunch och undervisning helt gratis. Och ändå skolkar man. Det är så svårt för oss att förstå.

Varför lever vi som vi gör? Egentligen, vad fan ska vi med en GPS till? Eller varför bryr vi oss om vem som vinner rättegången mot Pirate Bay? Det är så sjukt vad Sverige väljer att satsa pengar på? Vi går ut och skryter om att vi ger så otroligt mycket bistånd och att hemlösa i vårt land har det väldigt bra jämfört med i USA. Sedan så har folk samtidigt mage att klaga på att vi betalar hög skatt. Och de som klagar mest är de som tjänar mest. Jag skäms över att leva i samma land som sådana människor. Människor som inte får nog av pengar och girighet. Och nu har vi en härlig moderatregering, vilka de första de gjorde när de vann valet var att ta bprt förmägenhetsskatten. Jo för de som betalade den har ju så ont om pengar menar jag.

Världen är sjuk, Sverige är sjukt. Det är tur att de finns några på vår lilla jord som tänker som jag.


sdf
 Bild från SVT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback