Fattigbloggen

http://blogg.aftonbladet.se/30258

Har ni läst Fattigbloggen ? En reporter från Aftonbladet (som vanligtsvis tjänar 35 000 i månaden) lever denna månad  på socialbidrag för att se om man kan klara sig på det. 8281 kronor får hon som hon ska klara sig på i en månad. Det är intressant att läsa hennes blogg och de reaktioner hon får.

I Sverige idag lever 379 000 människor på socialbidrag och jag tror ingen fattar hur många de är eller hur lite pengar de får.. Fattigbloggen skriver om en socialsekriterare som tycker att bidraget är alldeles för högt. Helt ofattbart enligt mig.

Även om man inte lever på socialbidrag tycker jag att man ska ta vara på de tips hon skriver. Till exempel ta med matlåda till jobbet istället för att köpa lunch ute varje dag, man släcker i rummet när man går ut för att spara el, pengar och miljö.

Det finns människor i Sverige som tjänar alldeles för mycket pengar och det gör mig irritetad. Det är fint att läsa om kvinnan i fattigbloggen som trots att hon har så ont om pengar ändå väljer att köpa Faktum. Något som rika människor nog inte skulle gjort. Men så har det väl alltid varit. De med minst pengar bryr sig mest. De med mest pengar bryr sig inte alls.

girig

Kommentarer
Postat av: Miranda

Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt, bra antar jag, men socialbidraget är ju cirka 1000 kronor högre än fullt studielån. Då har man ju i och för sig en sysselsättning, men jag vet inte. Lite konstigt är det.

Postat av: Miranda

Nej okej, inte 1000, men typs 400-500 kronor mer.

2009-03-27 @ 12:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback