Påven i blåsväder

påvenJag har fått upp ögonen för den katolska kyrkan. Inte positivt då. Ingen har väl missat det uppmärksammade abortfallet i Brasilien, då en 9-årig flicka, som under flera års tid blivit våldtagen av sin styvfar, gjorde en abort då hon fick veta att hon väntade tvillingar. Den katolska kyrkan i landet bannlyste flickan och flickans mamma (eftersom de är emot abort), medan styvfadern blev förlåten.
- Guds lag står över mänsklig lag. Så när en mänsklig lag står i motsats till Guds lag, saknar den mänskliga lagen värde, sa biskopen José Cardoso Sobrinho i Brasilien.

Detta fick stor uppmärksamhet i Brasilien och många protesterade mot den katolska kyrkan i landet. Efter ett par dagar fick den katolska kyrkan i Brasilien stöd av Vatikanen så kardinal Giovanni Battista Re sa:
- Liv måste alltid försvaras, attacken mot den brasilianska kyrkan är orättvis.

Det är fruktansvärt hur stor makt Påven och Vatikanen har. Jag, William och min samhällslärare diskuterade om vem som hade mest makt i världen av Påven och Obama, och det är ingen lätt fråga med ett uppenbart svar. Påven har alltid haft så mycket att säga till om. Jag tänker bara på Upptäckternas tid med Colombus då Påven drog två streck över världen för att markera ut var Spanien fick segla och var Portugal fick det. Och på grund av honom (tack vare?) ser världen ut som den gör idag. Och katolikernas åsikter ska vi inte ens prata om.

Jag diskuterade abort en med katolik för ett tag sedan och han menade på att det är mord att göra abort eftersom fostret är i en egen kropp. Jag tyckte då att kvinnan måste få bestämma över sin egen kropp och att ingen kan tvinga henne att föda eller inte föda ett barn. Katolikerna tycker alltså att fostret inte är en del av kvinnans kropp utan att det är i en egen. Man tror ju att ett land som Sverige ska vara lite modernt och civiliserat när det gäller sådana här saker, men icke. Svenska katolska kyrkan tycker att det är fel att den 9-åriga flickan i Brasilien gjorde abort. Jag tycker det är läskigt att katolska kyrkan och protestantiska kyrkan tillhör samma religion (kristendomen) för enligt mig är det så mycket skillnad mellan dem.

Och att folk på allvar kan vara emot abort. Abort är ju en männsklig rättighet. En av kvinnans rättigheter, men hon kanske inte räknas? Eller är det okej att folk bestämmer över kvinnan? Om det hade varit män som födde barn skulle abort vara en självklarhet. Ingen skulle vilja utsätta en man för en förlossning eller en abort mot hans vilja. Men så fort det är kvinnan är det ett jävla liv. Snart blir väl kvinnorna av med sin rösträtt med. Skulle inte förvåna mig. Och så har man mage att säga att Sverige är ett jämställt land. Sure!

Nu har Påven dessutom gått ut i media och sagt att kondomer inte är rätt för att stoppa HIV och aids i Afrika. Behöver man ens kommentera? Jag undrar när världen ska protestera mot detta. Tycker vi verkligen att Påven är okej ?


Gå gärna med i min facebookgrupp om detta:
http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=72673871349

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback