Ta bort högskoleprovet

Idag skrev 150 000 svenskar högskoleprovet. Högskoleprovet. Detta gör man för att man ska hamna i en annan urvalsgrupp inför högskolan/universitet och på så sätt lättare komma in där man vill. Detta tycker jag är totalt värdelöst. Högskoleprovet innehåller delar som ordkunskap, matematiska och logiska problem, läsförståelse, tolkning av diagram, tabeller och kartor och engelsk läsförståelse. Detta liknar mest ett IQ-test enligt mig och jag tycker att det är fel att människor som är bra på dessa saker lättare ska komma in på en utbildning som inte alls har med matte och engelska att göra.

Jag skulle vilja jämföra högskoleprovet med de nya reglerna som vår kära moderatregering kommit på, att kurser i matte och språk ska ge extrapoäng inför högskolan. Matte och språk är ämnen som man inte kan lära sig på ett lika lätt sätt som exempel historia. Matte och språk är även de ämnen i skolan som flest människor har svårast för. Är det bara vissa människor som ska få läsa vad de vill på universitetet? Är det människor med MVG i matte, franska och spanska samt som skrivit 2,0 på högskoleprovet som ska få läsa drama- och teaterkommunikation i Oslo (där jag vill gå). Det är så fel.

Jag kommer aldrig skriva högskoleprovet. Jag är så emot hela principen. Att folk som är bäst på matte, språk och svåra ord ska få välja utbildning först. Jag är absolut inte emot utbildning i övrigt, men att vissa ämnen är mer värda än andra tycker jag är helt värdelöst. Varför finns det ingen del på högskoleprovet som heter empati eller hantverk?


högskoleprovet

Skrota högskoleprovet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback