EU-val

Den 7:e juni är det EU-val och självklart ska jag rösta. Egentligen tycer jag inte att vi sa vara med i EU på grund av att man lättare får ta varor över gränserna, och även att vissa länder måste gå bakåt i uvecklingen för att alla sa vara lika. Detta har gjort att jag varit emot EU, fram tills nu. Nu finns det vissa partier som tycker att det ska bli ändring på det, att arje land ska ha vissa egna lagar. Så nu sa jag enagagera mig. 

Min röst kommer falla på Feministiskt Initiativ, Miljöpartiet eller Centern. Har inte bestämt mig ännu. Feministiskt Initiativ har mycket bra förslag om jämställdhet, bland annat fri abort inom hela EU. Fattar inte att det inte är lagligt. Eller folk som vill sänka aborttiden till 12 veckor och kommer med argument om att ett barn kan klara sig i 23:e veckan när man får göra abort i 21:a. Inget agrument som håller skulle jag säga. Sedan har Feministiskt Initiativ mycket bra jämställhetskrav, vilket är den viktigaste frågan inom EU.

Miljöpartiet satsar järnet på miljön och invandrarpolitik. Bra frågor som är värda att tas upp. Centern är ett borgligt parti tyvärr och ingenting jag hade röstat på i riksdagsvalet. I vissa frågor är de till och mer mer konservativa än moderaterna. Inget bra. Men i Eu-valet har de lagt rätt bra fokus på alkoholpolitiken, vilken är ganska bra. De vill dock sänka skatten på öl och vin, för att folk hellre ska dricka det än smuggelsprit. Ingen bra idé. Sedan vet jag inte hur bra deras alkoholpolitik kommer fungera i Europa. Jag tror inte man ska satsa på en bra alkoholpolitik i EU för Sverige har inget inflytande överhuvudtaget i princip och övriga Eurpoa (som öststaterna) har en helt annan syn på alkohol än vad vi har i Sverige. Sedan låter Centerns alkoholpolitik rätt klychig, så jag är osäker. Miljöpartiet har nämligen en liknande alkoholpolitik öven fast den inte är så prioriterad. Men det behövs kanske inte?

FI, Miljöpartiet eller Centern får det bli. Just nu känns det som om det lutar mer åt FI eller Miljöpartiet. Även fast inte Eu-valet harn ågot med riksdagsvalet tar det emot som f-n att rösta på ett borgligt parti. Jaja. En månad kvar.

Vad ska ni rösta på?



fghghkkij

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback