Konstfack

Imorgon har jag prov i bokföring. Jag fattar ingenting.





Ingen har väl missat konstfackstudenten Anna Odell som nu står åtalad för sitt "konstverk" då hon iscensweryatte en psykos och utnyttjade psykvården. Scenariot hände Anna på riktigt när hon var ung och hon gjorde konstverket för att öppna upp den sluta psykvården som ingen vet någonting om. Odell har fått mycket kritik, ja hela konst-Sverige har fått kritik. På facebook härjar en facebookgrupp som kallar sig "inga mer skattepengar åt konstfack". Folk som aldrig varit på ett konstmuseum i hela sina liv verkar i media bestämma om vad som är konst och inte. Det tycker jag är konstigt. Självklart kan man ha delade åsikter om Odells psykos men att komma och säga att det inte är konst kan ingen göra. Konst är allt och inget. Det finns INGEN (och speciellt inte folk som hatar kultur) som ska komma och säga vad som är konst och inte. Ska konsten inte få några skattepengar mer för att en elev bröt mot lagen? Det är så sjukt. Kulturen är lika viktigt (om inte viktigare) än finanskriser och chefspositioner.

Kultur är livet och skattepengarna ska regna över den. Kultur är verkligen inte prioriterat i samhället. Vad tjänar en kulturarbetare idag? Typ ingenting. Nej det måste bli ändring på det.


Jag måste avsluta med en bild av den före detta konstfackstudenten Victor Marx som byggde ett hus för hemlösa som han satte ut i Stockholm.



jy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback