Man ska vara snäll mot alla (för hundronde gången)

Det är nog få människor som inte vet vart jag står politiskt. Jag brukar säga att jag ogillar Regeringen och att Jan Björnlund är dum i huvudet. Men det är ju egentligen inte personerna det är fel på. Det är deras åsikter.

Jag brukar försöka att inte prata illa om folk jag inte känner (och inte folk jag känner heller) och jag blir så irriterad när man dömer ut personer. En av Sveriges mest hatade personer måste väl vara Isabella "Blondinbella" Löwengrip, en 18-årig modebloggare från Stockholm. Hon har cirka 700 000 unika läsare i veckan på sin blogg, och de flesta lämnar oerhört elaka kommentarer. De säger att hon dricker mycket akohol (hon dricker typ ingenting alls), de säger att hon är ful och dum i huvudet och har dåliga åsikter och så vidare. Jag fattar inte hur man kan tycka så illa om en person man inte känner. Blondinbella får skit för vad hon än skriver. Hon har gjort ett projektarbete om anorexia/bulimi och snackar om självkänsla för tjejer, vilket är en jättebra saker. Men bara för hon gör det så är det helt plötsligt inga bra saker. Blondinbella är jättemoderat och tycker jättekonstiga åsikter, men ofta jag skulel hata henne för det. Jag vet ju knappt vem hon är. Jag förstår inte varför man stör sig på henne. Hon pratar ju inte skit om någon. Det enda hon gör är att skriva en blogg, är framgångsrik och otroligt duktig för att bara vara 18 år. Om hon varit en kille hde hon nog inte varit lika hatad kan jag tänka mig

Blondinbella är inte den enda Sverige hatar. Det finsn massor med människor som man hatar, inte bara kändisar. Man hör av någon att den där tjejen är dum i huvudet. Och vips så är hon det, utan att man vet vem hon egentligen är.

Snälla, lägg inte ner så mycket enegri på att tycka illa om folk. Det drabbar ju bara er själva.  Lägg ner den energin på att tycka om människor och säga snälla saker om dom. Och kom ihåg: FÖRVÄXLA INTE DIG SJÄLV MED ANDRA!!!
Bara för att du tycker att det verkas astråkigt att leva på ett visst sätt behöver inte alla tycka det.


hh
Bamse är snäll mot alla





Man ska vara snäll mot alla. Här kommer en krönika som jag skrev på några temaveckor i 1an på gymnasiet:


TJEJSNACK ELLER SKITSNACK?


"Män är djur" var nog de mest uppmärksammade orden under 2005 när ROKS* ordförande Ireen von Wachenfeldt gick ut i media och uttalade sig. Jag håller inte med henne. Jag tycker att det är kvinnorna som är djur.


Ibland funderar jag på vad det är för fel på tjejer. Allt snack om att tjejer är så omtänksamma och snällare än killar. Tjejer gråter, tjejer tröstar och det känns jättebra. Men hur bra känns det när man får veta dagen efter att hon som tröstade har sagt till någon annan att man är jobbig, ful och konstig? Då känns det kanske inte lika bra.


Men vad är egentligen bäst? Att bli tröstad av en människa som visar sig vara falsk eller inte bli tröstad alls. Om man nu känner att man verkligen inte gillar personen (för visst finns det folk man absolut inte går ihop med) så lägg inte ner tid på att trösta henne/honom. Lägg det ansvaret på någon annan så gör du både den ledsna personen och dig själv en tjänst.


Det krävs så lite för att skitsnack ska uppstå. Snacket finns där hela tiden. När man sitter i uppehållsrummet och pratar om innebandyträningar och fredagens fester kanske Amanda i parallellklassen går förbi. Så vräker någon ur sig: "Jag förstår inte hur hon kan ha sina byxor så högt upp." De andra småskrattar och håller med. Sedan återgår samtalet till innebandyn. Och ingen har på känn att de just precis sårat en människa.


Men varför snackar man skit? För en del är det nog en trygghet. Man känner sig kanske omtyckt och att man tillhör någon. Eller så kanske man snackar för att man helt enkelt inte har något annat att prata om? Risken är väl att den du snackar skit med pratar bakom din rygg också.

Även media är skyldiga till allt skitsnack. Många tv-program, speciellt dokusåpor, går ju inte ut på något annat än att snacka skit. Sedan kommer kvälls- tidningarna och gör skitsnacket större än vad det egentligen är. Klart barnen lär sig tidigt.


Nu finns det såklart även killar som snackar mängder med skit, men det skiljer sig fortfarande från tjejers snack. När tjejer pratar så kallat "tjejsnack" pratar de ofta om människor. Folk från tv, i tidningar, folk i klassen, folk på stan och så vidare. Då kan det så lätt slinka ur en elak kommentar om någon.


Killar däremot pratar mer om bilar, båtar, datorer, spel, prylar i stort sett. Därför uppstår inte skitsnack lika lätt.

Jag tror att anledningen till att tjejer har ett underläge i samhället är för vi snackar skit om varandra. Jag säger inte att killar har det bättre, jag säger att om vi tjejer hade samarbetat hade världen nog varit mera jämlik.




* Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback