Självbo

I Göteborgsposten idag var det en artikel om en kvinna som levde själv, dvs utan någon man, såkallad självbo. Singel hade kanske andra valt att kalla det men inte den här kvinnan. Hon ville leva själv och var inte på jakt efter någon "andra hälft".

Vårt samhälle går ut på att hitta någon att gifta oss med och skaffa barn. Det är nästan som en männsklig rättighet som alla ska ta del av. Det är så konstigt. Att gå på till exempel bio själv idag tycker folk är jättekonstigt. Då stämplas man som om man inte har några kompisar. Men ibland behöver man lite egentid.  Jag har många gånger gått på bio eller teater helt själv, för att inte tala om shoppa. Jag avskyr att shoppa med någon annan. Är man själv kan man göra vad man vill, det får ta den tid det tar och man behöver inte anpassa sig efter någon annan.

Det är dags att ändra på de sociala normerna i Sverige. Om man är singel förväntas man vara heldesperat och leta som bara den efter något värt att leva för (läs: make/maka). Det är ju helt absurt. Låt folk göra som de vill. Och jag tror att fler människor idag skulle behöva ha lite tid med sig själv. Att det ens finns ett ord som helet sällskapssjuk är fel.

Gå på bio med dig själv eller något annat. Kom ihåg att det är ändå du som är viktigast här i världen. 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Sitter och läser igenom din blogg och gud vad jag fastnar för ditt sätt att skriva alltmer! Dessutom är du sötast och jag önskar du bodde närmare så att jag kunde sitta och prata med dig längre än jag hann göra i helgen =) Hoppas du mår bra! Tusen kramar, Lisa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback